كاربرگ دبستان چيست و چه كاربردي دارد؟

۳۷ بازديد

كاربرگ دبستان چيست و چه كاربردي دارد؟

 

امروزه با توجه به كارگيري متدهاي نوين تدريس، كاربرگ هاي دبستان با اهداف آموزشي مختلف به عنوان يكي از اركان تكميل كننده آموزش مورد استفاده قرار مي گيرند.

در عصر حاضر و با گسترش محتواي آموزشي ارائه شده در كلاس هاي درس استفاده از ابزارهاي كمك آموزشي اهميت بسياري پيدا كرده اند و نقش بسزايي در تكميل فرايند يادگيري دارند. يكي از كاربردي ترين ابزارهاي كمك آموزشي حال حاضر كاربرگ ها مي باشند كه با شكل و فرمت هاي مختلف در طول سال هاي گذشته در اختيار دانش آموزان در مقاطع مختلف قرار مي گرفتند و امروزه بيش از پيش با تاكيد بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

امروزه با توجه به كارگيري متدهاي نوين تدريس، كاربرگ هاي دبستان با اهداف آموزشي مختلف به عنوان يكي از اركان تكميل كننده آموزش مورد استفاده قرار مي گيرند. به ويژه در مقطع دبستان كه با توجه به پايه اي بودن تمامي مطالب درسي تثبيت و تفهيم محتواي آموزشي با بهره گيري از كاربرگ ميسر خواهد شد. در ادامه اين مطلب قصد داريم به بررسي مفهوم كاربرگ دبستان و فوايد خريد كاربرگ و كاربرد هاي آن به عنوان ابزار كمك آموزشي در مقظع ابتدايي  بپردازيم. با ما همراه باشيد.

كاربرگ دبستان چيست؟

 

 كاربرگ يا همان پيك آدينه مجموعه برگه هاي آموزشي هستند كه توسط معلمين طراحي شده و به عنوان يك  تكليف هدفمند در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد. معلمين با توجه به توانمندي و نيازهاي آموزشي دانش آموزان دبستاني محتواي آموزشي مورد نظر خود را در قالب نمونه سوالات، تمرين و بخش هاي ابتكاري ديگر گردآوري نموده و در نهايت كاربرگ مورد نظر خود را طراحي مي نمايند. به طور معمول كاربرگ ها به صورت هفته اي طراحي مي شوند و در پايان هر هفته به دانش آموزان ارائه مي شود.

يكي از اهداف آموزشي كاربرگ، تكرار و تمرين دوره ي مطالب آموزشي مي باشد كه در طول يك هفته در كلاس تدريس شده است. بنابراين محتواي كاربرگ ها گزيده اي از مطالب تدريس شده تمام دروس است و صرفا مختص به يك درس خاص نمي باشد.

البته اين نكته قابل ذكر است كه تهيه و طراحي هفته اي كاربرگ كاري زمان براست و انرژي و وقت بسياري از معلمين عزيز مي گيرد. لذا مدارس با خريد و تهيه كاربرگ از موسسات و گروه هاي آموزشي معتبر كه مطابق با استانداردهاي آموزشي فعاليت مي كنند، مي توانند به صورت بهينه و مقرون به صرفه از اين ابزار كمك آموزشي بهره‌ مند شوند. مزايا و كاربرد هاي پيك آدينه يا همان كاربرگ ها بسيار متعدد مي باشد، به گونه اي كه به عنوان يكي از محصولات كمك آموزشي دبستان شناخته شده اند.

كاربردهاي كاربرگ دبستان

كاربرگ به عنوان يكي از موثرترين ابزارهاي كمك آموزشي در مدارس به ويژه در مقطع دبستان مورد استفاده قرار مي گيرد. و با توجه به اهداف آموزشي كه دربردارد كاربرد هاي بسياري نيز داراست كه از جمله مزاياي كاربرگ نيز به شمار مي رود. از جمله كاربرد هاي كاربرگ ( پيك آدينه) مي توان موارد زير را نام برد:

 

ارائه كاربرگ به عنوان تكليف خلاقانه

 

كاربرگ ها مدل خلاقانه و هدفمندي از تكاليف به شمار مي روند، كه از نظر تاثيرگذاري بر يادگيري بسيار كارآمد تر از تكاليف سخت و طااقت فرساي سنتي هستند. محتواي آموزشي كاربرگ ها به گونه اي طراحي شده است كه توانايي هاي علمي و مهارتهاي حركتي، هوش و خلاقيت دانش آموزان دبستاني را به چالش مي كشاند.

كاربرگ يا پيك آدينه اين فرصت را به معلمان مي دهد كه به جاي ارائه حجم زيادي از تكاليف كه بازدهي چنداني هم ندارد و باعث دل زدگي و فرسودگي دانش آموزان نيز مي شود، از كاربرگ هاي هفته اي به صورت هدفمند استفاده نمايند. و باعث ترغيب دانش آموزان به انجام تكاليف آخر هفته خود شوند.

ارزيابي عملكرد دانش آموزان

يكي ديگر از كاربردهاي كاربرگ ارزشيابي دانش آموزان در طول يك هفته مي باشد. بدين گونه كه دانش آموزان در طول يك هفته تمام مطالب درسي را دريافت مي نمايند و در آخر هفته با حل كاربرگ  ميزان يادگيري آنها مورد ارزيابي قرار مي گيرد. ضمن آنكه حل كاربرگ پس از هر هفته آموزشي اين فرصت را به معلمان مي دهد تا نقاط ضعف و قوت دانش آموزان را شناسايي نمايند تا در كوتاه مدت مشكلات درسي آنها رفع و تصحيح شود.

 

 

a2_9ao8.jpg

 

تكرار و دوره ي مطالب آموزشي

در فرايند آموزش يكي از مواري كه بسيار اهميت دارد، نهادينه سازي مفاهيم آموزشي مي باشد. لذا ارائه و تدريس مطالب درسي به تنهايي كافي نيست و آنچه كه باعث تثبيت داده ها مي شود مرور مطالب و حل تمرين هاي مرتبط مي باشد. كاربرگ ها با توجه به ساختاري كه دارند زمينه را براي دوره ي مفهومي و غيرمستقيم مطالب درسي، تكرار و تمرين مطالب تدريس شده در طول يك هفته مهيا مي كنند.

 

مطلع شدن والدين از محتواي تدريس شده

كاربرگ ها از جمله ابزارهاي كمك آموزشي هستند كه اين امكان را به اوليا مي دهند تا در جريان محتواي آموزشي ارائه شده و روند يادگيري فرزندان خود قرار گيرند. ضمن آنكه پس از بررسي كاربرگ ( پيك آدينه) با روش تدريس و نحوه‌ي عملكرد معملين در هر هفته آموزشي آشنا مي شوند.

 

افزايش توانمندي هاي دانش آموزان

علاوه بر كاربردهاي ذكر شده، ساختار هدفمند و آموزشي كاربرگ دبستان باعث افزايش دقت و تمركز بلندمدت كودكان مي شود و توانايي حل مساله را در آنها به چالش مي كشاند و در نهايت منجر تقويت حافظه، يادگيري دقيق، درك عميق تر مفاهيم و افزايش هماهنگي چشم و دست مي شود.

 

ويژگي هاي كاربرگ دبستان

يك كاربرگ زماني كاربردهاي فوق را دارد و از مزايا برخوردار مي باشد كه ويژگي هاي يك كاربرگ استاندارد را دارا باشد. برخي از كاربرگ ها متناسب با نيازها و توانمندي هاي دانش آموزان نبوده و نه تنها باعث بهبود فرايند يادگيري نمي شوند، بلكه منجر به كاهش اعتماد به نفس در دانش آموزان، افت تحصيلي، ايجاد فشار رواني و سردرگمي دانش آموزان مي شوند.

 

لذا هنگام طراحي و يا خريد كاربرگ دبستان شايسته است ويژگي هاي زير را در نظر داشته باشيد:

 

كاربرگ طراحي شده بايد متناسب با نيازهاي آموزشي و توانمندي هاي علمي دانش آموزان در همان مقطع تحصيلي باشد.

سوالات و تمرين هاي موجود در كاربرگ بايد بر اساس استانداردهاي آموزشي طرح شده باشند.

محتواي آموزشي مطرح شده در كاربرگ بايد مطابق با بودجه‌بندي و سرفصل هاي كتاب درسي باشد.

كاربرگ بايد از جذابيت بصري و محتواي تصويري برخوردار باشد به گونه اي كه باعث يكنواختي و عدم جذابيت براي دانش آموزان نشود.

بخشي از محتواي كاربرگ به تقويت مهارت هاي فردي دانش آموزان بپردازد و جنبه سرگرمي نيز داشته باشد.

تعداد صفحات و سوالات كاربرگ نبايد بيش از اندازه باشد.

با توجه به حجم گسترده و متنوعي از مطالب كه در دبستان ارائه مي شود، بهره گيري از كاربرگ و پيك آدينه در فرايند آموزش و يادگيري دانش آموزان حركتي بسيار ارزشمند در راستاي بهبود و تقويت مهارت‌ها و توانمندي‌‌هاي علمي دانش‌ آموزان به شمار مي رود. چه بسا استفاده از كاربرگ در فرايند آموزش منجر به كنترل زمان و مديريت بهتر كلاس درس مي شود. ضمن انكه با طراحي و تهيه كاربرگ هاي مناسب دبستان مي توان به ميزان قابل توجهي يادگيري كودكان را بهبود بخشيد.

 

شما ميتوانيد از كاربرگ هاي راياد (رايانه + يادگيري ) Rayad استفاده كنيد و وضعيت تحصيلي دانش آموزان و فرزندانتان را بهبود دهيد.

كاربردها و ويژگي هاي مثبت كاربرگ دبستان به اندازه اي در روند آموزش موثر مي باشد كه امروزه به يكي از محصولات آموزشي مورد نياز مدارس تبديل شده و به هيچ عنوان نمي توان كارايي آن را ناديده گرفت. اميدوارم با مطالعه اين مطلب به اهميت استفاده از كاربرگ دبستان پي برده باشيد و در فرايند آموزش و يادگيري كودكان از آن بهره مند شويد.

 

منبع: افكارنيوز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.